Az engedélyeztetés folyamata

A közterületi engedélyeztetés lépései és dokumentációja

Engedélyeztetésre felkészülni!

Egy szabadtéri rendezvény vagy kitelepülés szervezésekor a legfontosabb feladatod a közterület-hasznosítási engedélyeztetés lefolytatása. Ez természetesen nem vonatkozik rád, ha közforgalom számára nem hozzáférhető magánterületen rendezed meg az eseményt. Emellett a helyszínre tervezett programod függvénye, hogy milyen egyéb engedélyeket kell még ezen túl beszerezned. Erről is lesz szó lentebb.

Ebben a fejezetben a Fővárosi Önkormányzat engedélyeztetési gyakorlatát vázoljuk fel, ami támpontot fog adni ahhoz, hogyan indulj el más kerületi önkormányzatok területei esetében.

*Itt találhatod a fővárosi tulajdonban lévő közterületek listáját.

A közterület-használati kérelem benyújtásához meg kell határoznod, hogy a fővárosi közterületi rendelet alapján, mely kategóriába tartozik a projekted. Mivel a Budapest Tuningban javarészt rendezvény típusú programok valósulnak meg, így általánosan ezen kategória szabályai fognak rád és a feladataidra vonatkozni. Ezért is ezt a kategóriát fejtjük ki most részletesen. 

💡 Ne felejtsd el, hogy egyéb általános rendezvényekhez kapcsolódó rendeletek is ugyanúgy vonatkoznak rád. Ezeket egy másik fejezetben már részletesen taglaltuk. Semmiképpen sem szeretnénk, ha újból beütne a covid, de elég sokáig együtt éltünk vele, úgyhogy nem tudjuk figyelmen kívül hagyni: egy esetleges veszélyhelyzet idején korlátozó rendelkezésekkel is számolnod kell majd. 

Mielőtt beletemetkezünk a papírmunkába, vessünk fel néhány fontos kérdést a tervezett helyszín kapcsán:

*A terület pontos lehatárolása: Helyrajzi szám? Milyen övezeti besorolású?

*Ki a terület tulajdonosa?

*Ki a terület fenntartója/kezelője?

*Van-e speciális hatósági vagy kezelői stakeholder?

*Milyen örökségvédelmi besorolású?

*Milyen státuszban van a rendezvény tervezett időpontjában? (Munkaterület? Forgalom elől elzárt terület?) 

*Egyáltalán kiadható-e engedély rá? 

💡 Amennyiben nem minden kérdésre tudod a választ - amúgy valószínűleg mi sem tudjuk -, úgy a helyszín lehatárolását, annak pontosító adataival (cím, helyrajzi szám) küldd meg az ugyfelszolgalat@budapest.hu címre, ahol segítségedre lesznek a fenti kérdésekben. Ne felejtsd el bekérni az adott terület tájékoztató térképét a tulajdonosi összetétel áttekintése céljából!

Jöjjön a papírmunka!

Nem fogunk hazudni; ez a rész jóval több idődbe és energiádba fog kerülni, de összeszedtük neked, hogy mik azok a nélkülözhetetlen dokumentumok, amiket be kell gyűjtened és leadnod, hogy ezzel is nyerjünk neked pár hónapot.

"Paperwork makes the paper work" - said no one ever.

Kezdjük a legfontosabbal:

ez pedig a kérelemnyomtatvány. Ezen kell megadnod az alapinformációkat.

Adunk néhány jó tanácsot a hiánytalan kitöltéshez:

*A személyes és cégadatok kitöltésével kezdd! Na ugye, nem is volt nehéz az első lépés.

*Ezután kell megadnod a program tervezett időtartamát.

💡 Amikor a közterület-használat időtartamát jelölöd meg, ne felejtsd el hozzáadni az építési és bontási napokat, mert már ezeken a napokon is te használod az adott területet. És te is tartozol érte felelősséggel.

*A közterület-használat célját röviden, tömören fogalmazd meg, úgy, hogy az engedélyezőnek egyértelmű legyen, hogy egy kisebb szomszédsági programról, egy tömegrendezvényről vagy egy közösségi tér kialakításáról van szó.

*Ezt követően a helyszínre vonatkozó adatokra lesz szükséged. A helyszín és a terület kapcsán először a pontos a címet kell feltüntetni, ugyanakkor további fontos információk begyűjtéséhez elengedhetetlen lesz, hogy a helyrajzi számot is megszerezd. Ezen felül szükséged lesz egy pontos területrajzra is - ezen fogod szemléltetni a programodon használt tárgyakat, eszközöket, építményeket.

💡 Ha megvan a pontos cím, akkor az alábbi módon kérheted le a helyrajzi számot.
A Földhivatal Online szolgáltatását az Ügyfélkapun keresztül tudod igénybe venni. Ez pedig a platformon belüli útmutató:
Szolgáltatások indítása → Ingatlan keresése → Keresés cím alapján → Megadjuk a rendelkezésünkre álló adatokat → Kiválasztjuk az illetékes földhivatalt

Ezek pedig a kérelemhez csatolandó mellékletek

Méretarányos alaprajz

Egy léptékhelyes térképen rajzold fel vázlatosan a használni kívánt területet, mely egyértelműen mutatja annak pontos elhelyezkedését - a használati mód szerinti pontos méretekkel, funkciókkal. Tüntesd fel a környező utcákat is, hogy az engedélyező felmérhesse a programod léptékét annak környezetéhez viszonyítva. Ezek alapján mérd meg a teljes (rendezvény)terület nagyságát! Rajzold be a területre tervezett eszközöket és építményeket az általuk elfoglalt m2 és darabszám jelölésével. (Ezeket a számokat a kérelmen is fel kell majd tüntetni.) 

💡 Amennyiben a programodat az éppen aktuális rendezvénytartási szabályok miatt szükséges körbekeríteni - ahogy például a Covid-19 világjárvánnyal kapcsolatos korlátozó intézkedések idején is szükséges volt -, úgy a teljes, körbekerített területre vonatkozóan kell az alaprajzot elkészítened, engedélyt kérned, valamint a közterület-hasznosítási díjat kalkulálnod, majd befizetned. Amennyiben a programod típusa nem igényeli a terület körbekerítését, úgy kizárólag a berendezési tárgyak által elfoglalt területre vonatkozóan szükséges az engedélyezést megindítani.

Berendezési tárgyak listája, kapcsolódó dokumentumok

Nagyon fontos, hogy minden építményről, létesítményről és berendezésről alapos információt kapjon az engedélyező, így nagyon hasznos, ha készítesz egy külön listát is az alaprajzon elhelyezett tárgyakról; nem árt, ha ezen egyenként megjelölöd azok méretét, darabszámát és súlyterhelését. Ahhoz, hogy meggyőződhessünk a kihelyezett eszközök biztonságos felépítéséről és működéséről, mellékeld az építmény, létesítmény, berendezés műszaki leírását, látványtervét. Külön kell nyilatkoznod arról is, hogy milyen módon biztosítod az áramellátást, illetve milyen módon kerül az eszköz rögzítésre: öntartó vagy egyéb megoldással súlyozott, rögzített.

Kérelmek, kezelői hozzájárulások

*Be kell szerezned egy zöldfelület-gazdálkodási kezelői szakvéleményt és hozzájárulást. Keresd fel a Budapest Főváros Önkormányzata Várostervezési Főosztály illetékes munkatársait, akik irányelveket és szakvéleményt adnak, és elirányítanak a FŐKERT vonatkozó üzemegységéhez. Amennyiben a tervezett rendezvény vagy kitelepülés nem érint zöldfelületet, akkor erről kell nyilakoznod.

*Jelentős forgalmi zárással járó rendezvény esetén szükséges - már a kérelem benyújtása előtt - a Budapest Közút Zrt. forgalomtechnikai és közútkezelői hozzájárulását beszerezni. Ezt célszerű minél hamarabb megindítani, mivel az ügyintézés gyors, és az a biztos, ha a közútkezelő tud az eseményedről, esetleg számodra nem ismeretes akádályozó tényezővel - lezárás, forgalomátirányítás - tudja előmozdítani a projektedet.

💡 A Budapest Tuning program keretén belül megvalósuló projektek részére a Budapest Brand intézi és állja az engedélykérelemhez szükséges forgalomtechnikai tervezést, amennyiben időben készítesz és részünkre előzetesen megküldesz egy vázlatos tervet a tér- és forgalomalakításra. Számolj azzal, hogy legalább 2-3 hét, mire a vázlatból valódi terv lesz. Így kalkulálj az időpontok tervezésekor!

*A rendezvény időtartama alatt és a terület elhagyását követően gondoskodnod kell a szemét elszállításáról és a terület megtisztításáról. Ennek érdekében hulladék-elszállítási szerződést kell kötnöd és a kérelemhez mellékelned. Ennek módjáról a rendezvényszervezés fejezetén belül adtunk már tippet.

*A különböző kérelmek megszerzésében úgy tudunk segíteni, hogy közvetlen elérhetőséget adunk a fővárosi cégekhez és illetékes munkatársakhoz. Írj nekünk nyugodtan ebben a témában is!

Hivatalos iratok

*Hatályos cégkivonat, gazdasági társaság esetén 30 napnál nem régebbi aláírási címpéldány.

💡 Tudtad? A hatályos cégkivonatot le tudod tölteni az e-cegjegyzek oldaláról is.

*Meghatalmazás, ha a kérelmező (cégvezető) helyett más személy jár el az ügyben.

💡 A fejezet végén feltöltöttünk egy mintát a meghatalmazáshoz is.

Nyilatkozatok

*Nyilatkoznod kell a tervezett közterület-használatban közreműködők nevéről, lakcíméről vagy székhelyéről. Ez vonatkozik minden partneredre és alvállalkozódra is. Amennyiben nincs közreműködő, akkor arról szükséges nyilatkozni.

*Nyilatkoznod kell továbbá a résztvevők (a rendezvényeden egyidőben jelenlévő közreműködők + látogatók) tervezett létszámáról, és ennek függvényében kalkulált mobil illemhelyek darabszámáról. Ha nem kerül ki mobil illemhely arról is szükséges nyilatkozni.

💡 500 főre vetítve legalább 1 darab akadálymentes illemhellyel kell tervezned. 

*A Budapest Tuning programban ugyan nem tilos, de elsődlegesen nem célunk kereskedelmi vagy vendéglátói tevékenységek bevonása. De simán lehet, hogy annyira jó koncepciót hozol erre, hogy meggyőzöl minket.

Na meg az is elképzelhető, hogy ezt a tudásanyagot más projektednél is előveszed, így mindenképpen jó, ha tudod, hogy nyilatkoznod kell a szolgáltatók által elfoglalt terület nagyságáról, m2-ben. Ha pedig nem tervezel ezekkel a funkciókkal, akkor pedig arról kell nyilatkoznod, hogy ezt a tevékenységet nem fogja senki folytatni a helyszínen. Ebben az esetben a kerületi önkormányzattól tudsz kereskedelmi engedélyt beszerezni.

*Meg kell határoznod azt is, hogy mekkora felületre kerülnek ki reklámok, hirdetések, molinók, kivetítők, LED-falak - darabszámban és m2-ben is. Ha nem számolsz ilyennel, akkor pedig - a megszokott módon - ezek hiányáról kell nyilatkoznod. 

💡 Reklámok kihelyezése esetén közterület-használat megkezdéséhez szükséges lesz a településkép védelmével, valamint a településképi követelményekkel kapcsolatban beszerezni a kerületi önkormányzat írásos véleményét, ha szükséges, településképi véleményezési eljárást lefolytatni. Kiemelt örökségvédelmi területeken, övezetekben, illetve Fővárosi tulajdonú közterületeken az Örökségvédelmi Hatóság jár el településképi ügyekben.

*Nyilatkoznod kell arról is, hogy a helyszínen hangosító berendezést fogsz-e használni. Ha igen, úgy a közterület-használat megkezdése előtt a kerületi önkormányzattal kell egyeztetned a hangosító berendezésekkel kapcsolatosan. Ehhez mindig az adott kerület zajvédelmi rendelete a mérvadó. Amennyiben rendelkezel határérték megállapítási tanulmánnyal (pl. koncert esetén), azt 30 napos átfutási idővel tudod megfuttatni az illetékes önkormányzatnál.

Mindjárt vége!

Ha (közel) hiánytalan az engedélyeztetéshez szükséges dokumentációd, küldd meg a kérelmet az összes rendelkezésedre álló csatolmánnyal együtt az ugyfelszolgalat@budapest.hu címre.

Ne aggódj, ha hiányozna valami a dokumentációból, mert lehetőséged lesz hiánypótlásra is. Ha a legtöbb anyaggal elkészültél, de még mindig vársz néhány hozzájárulásra, nyilatkozatra, inkább indítsd el az eljárást. Ezzel az engedélyező is tudomást szerez a projektedről, és további hasznos információk is kiderülhetnek, amivel eddig nem számoltál.

Vége!

El sem hisszük, hogy sikerült mindent összegyűjtened. Ne feledd, ha nem a Fővárosi Önkormányzat területéről van szó, akkor más procedúrát kell lefolytatnod. Mindenesetre a folyamat és a lépések nagyon hasonlóak lesznek. Úgyhogy nyugodtan használd vonalvezetőnek a fenti lépéseket.

Szabad az Á...!